Za únavový syndrom většinou může nedostatek světla – Fototerapie 2.0 – StreetGame.cz
Surfařka při západu slunce

Za únavový syndrom většinou může nedostatek světla – Fototerapie 2.0

„Kam nechodí slunce, chodí doktor.“ Co kdybych vám ukázal, že zdravá konzumace světla je pro dobrou náladu, vzhled a výkon ještě důležitější, než zdravá strava? Pokud cítíte nadměrnou únavu a ospalost během dne, nějak vám v posilovně nerostou svaly nebo se chcete dostat na hranu svých schopností učit se a tvořit, je tu 10 tipů, jak využít zdravotní účinky slunečního záření. Až se po vás doktorovi začne stýskat…

Pokud vás nezajímá PROČ, pouze JAK, přeskočte kliknutím rovnou na praktickou druhou polovinu článku.

Ultrafialové záření

UV-A záření prospívá srdci skrz produkci oxidu dusnatého.

Po dopadu UV-B na kůži bez opalovacího krému tělo vytváří z cholesterolu steroid D3 (lze přijmout i ve stravě a suplementaci, pak ale nemá tak komplexní efekt). Ten zvyšuje střevní absorpci hořčíku a vápníku a zajišťuje zdravé zuby, pevné kosti, lepší náladu, silný imunitní systém, svalový růst a statisticky snižuje šanci na smrt ze všech příčin. Protože lidé tráví tolik času uvnitř, nedostatek D3 je široce rozšířen, a to zejména u lidí s tmavší kůží, pokud se přestěhují do chladnějšího kraje, než kde žili jejich předci (tmavá kůže lépe chrání před sluncem a snižuje tvorbu D3 – seveřanům proto stačí světla méně). UVB neproniká skrze sklo.

Tělo si při kontaktu s UV-B tvoří také své vlastní endorfiny –  opiáty, které snižují bolest a navozují relaxaci. Zřejmě to je důvod, proč známe několik extrémních případů lidí závislých na opalování.

Z dalších dosud známých látek vznikají ještě CGRP (chrání před vysokým tlakem, snižuje zánětlivost a oxidační stres), Substance P (podporuje prokrvení a reguluje odpověď imunitního systému v reakci na náhlý stres), adrenokotrikotropický hormon (kontroluje vylučování stresového hormonu kortizolu a tím imunitu a zánět) a Hormon stimulující melanocyt (snižuje apetit, zvyšuje libido a způsobuje pigmentaci kůže).

Většinu nebezpečného UV-C záření slunce blokuje ozonová vrstva Země. Mohou ho produkovat některá stará horská slunce, jinak se kvůli smrtícím účinkům UV-C používá jako dezinfekce.

Infračervené záření

Ruska a západ slunceViditelné červené a infračervené světlo, zejména při východu a západu slunce, snižuje zánět, urychluje hojení ran, zpomaluje stárnutí, podporuje hubnutí tuku, pomáhá s léčbou rakoviny, zvyšuje sílu, vytrvalost a množství svalové hmoty, urychluje regeneraci, zlepšuje prokrvení, chrání srdce, navrací hormonální zdraví, snižuje bolest, pomáhá se ztrátou vlasů, léčí cukrovku, léčí horečku, optimalizuje funkci mozku a zlepšuje náladu.

Teď už asi chápete, proč jíst zdravě bez dostatečné světelné expozice nestačí…

Modré světlo

Modrá složka světla ovládá cirkadiální rytmus, říká nám, kdy být vzhůru, a slouží jako silný stimulant – proto je třeba eliminovat ho v noci.

Pro dobrou náladu a výkon se jeví ideální alespoň 5000 luxů (jednotka intenzity osvětlení) po několik hodin přes den, nebo v rámci terapie 10000 luxů půl hodiny ráno po probuzení, ideálně před osmou hodinou.

V temné zimě jej částečně dokáže nahradit ranní ledová sprcha.

Chronickou únavu zničí sluneční světlo!

Hned jak se probudíte, vystavte nahé oko slunečnímu záření. Nedívejte se přímo do Slunce, abyste si nepoškodili zrak, stačí pod úhlem, ale beze skla, brýlí nebo čoček. Denní světlo dá tělu nejsilnější cirkadiánní signál, že je den a má se plně vzbudit. Chlad skvěle funguje taky, proto je obojí součástí naší ranní rutiny.

Pokud nemůžete strávit většinu dne venku (např. vzít si notebook do parku), zkuste dodávat tělu průběžné informace o poloze slunce tím, že co hodinu vyjdete ven nebo na balkón alespoň na pár chvil. Rozhlédněte se, pár přítomných nádechů čerstvého vzduchu… Má to smysl i ve špatném počasí (pořád více luxů, než v místnosti).

Nejvíce benefitů má slunce půl hodiny okolo východu a západu. Pokud jste ochotní vydat se na malou procházku alespoň 1x denně, teď je ten čas. Všeho nechte a jděte se (nazí) koupat v blahodárném infračerveném světle. Pro stydlíny existují červené infralampy a infrasauny.

Prosvětlenost svého bytu můžete chytře zvýšit promyšleným umístěním zrcadla naproti oknu. Když bude hezky, vytěžíte z toho 2x tolik přirozeného světla, a snížíte náklady za osvětlení. Teoreticky můžete instalovat ještě druhé zrcadlo, které bude chytat světlo toho prvního, a posílat jej ještě dál do bytu.

Pro léčbu únavového syndromu a deprese (hlavně té sezónní, studie ale čím dál více prokazují důležitost u všech typů) se prodávají lampy s denním světlem. Vyzařují 10000 luxů a stačí si k nim ráno před osmou na půl hodiny sednout, zatímco meditujete, hrajete na klavír, čtete si nebo vytváříte plány pro daný den… Krom zimního období zvlášť dobře poslouží lidem, kteří potřebují pravidelně vstávat ještě před východem pravého slunce.

Akustický budík dává zmatenému tělu nezdravý šok. Jakmile svůj cirkadiální rytmus opravíte, probudíte se vždy ve stejný čas i bez něj. Pokud své vnitřní hodiny teprve opravujete, nebo musíte vstávat za tmy, použijte wake up ligth – během spánku začne svítit nejprve červeně, a postupně modrá, takže simuluje východ slunce a probudí vás zdravě.

Budujete-li pracovní prostor pro maximální výkon zaměstnanců nebo školu, kde se dětem dobře učí, zvažte využít střechu budovy jako pláž nebo zahradu, a dovnitř instalujte plnospektrální osvětlení, které se nejvíce podobá slunci. Stavíte-li luxusní obytný dům, nechte výtahy a chodby večer svítit už jen rudě (modré světlo by jinak zničilo spánek pozdě se vracejících obyvatel). Přijde doba, kdy se takto budou stavět celá města, zatím je ale třeba informace o životu v souladu s přírodou a cirkadiálním rytmu popularizovat (například sdílet tento článek).

Suplementace  D3

„Vitamín“ D (správněji spíše steroid) suplementujte každé ráno (může mírně stimulovat) po snídani (je rozpustný v tucích) spolu s rybím olejem (3 až 6g), zejména v zimě (v temném prosinci až 5000 jednotek). Potraviny bohaté na vitamín D představují hlavně různé ryby, vnitřnosti, vejce, žampióny a fermentované mléčné výrobky. Produkty ze zvířat chovaných v otevřeném výběhu na slunci obsahují více vitamínu D, než třeba slepice chované v uzavřených prostorech.

Vitamín D v potravinách ale nefunguje na tělo úplně stejně, jako ten vyrobený díky UV-B záření. Když proto v zimě vysvitne jasné slunce, upalujte nazí na balkón! Zařaďte také občasnou krátkou návštěvu solária – nejenže srovná nerovnoměrné opálení, ale také krásně nakopne. Nepoužívejte v tomto případě opalovací krém, a ještě alespoň hodinu se nesprchujte. Solárium ale neradno nezneužívat jako prostředek k rychlému opálení – zůstaňte u několikaminutových, zdravotních dávek.

Zatímco D3 pomáhá při vstřebání vápníku ze střeva do krve, vitamín K pomáhá přenášet vápník z krve do kostí. Dostatečný příjem K2 tak dokáže kontrolovat hyperkalcémii – možný vedlejší účinek předávkování vitamínem D. Skvělým zdrojem vitamínu K jsou tmavě zelené rostliny (petržel, kapusta, brokolice, špenát), fermentovaná sója (natto), sýr a játra.

Čerpat zdravotní účinky slunce by měl každý – každý programátor, každá maminka, každý student… Jestli jednou máme stavět města, která berou cirkardiální rytmus (štěstí, energii, produktivitu) v potaz, musí o tom všichni vědět! Sdílejte a jak poroste poptávka, trh se přizpůsobí.

Co to dělají

Zaujal vás článek?

Pronikněte hlouběji a staňte se mužem, po kterém ženy touží! Náš desetidenní e-mailový program zdarma vám dodá sebevědomí, spousty sexu s krásnými ženami nebo vysněný vztah.

Zanechte komentář: