Sypaný čaj: nootropikum pro vyrovnaný klid, kreativní nápady a delší život – StreetGame.cz
Čerstvý zelený čaj v čínských rukou

Sypaný čaj: nootropikum pro vyrovnaný klid, kreativní nápady a delší život

Pravý čaj je geniální drogou. Vědět o ní lidé, kteří mikrodávkují LSD na produktivitu, Kratom na relax nebo MDMA pro družnost na festivalech, dost možná by sáhli právě po něm. Jenže většina Čechů čaj nikdy nepila.

Na vině jsou supermarkety, které prodávají podivnou vyčichlou směs něčeho v poloplastovém pytlíčku, kterou také nazývají čaj, přestože s pravým sypaným čajem má pramálo společného.

Kvalitní čaj má silné účinky na psychiku, způsobuje známou „čajovou opilost“ a znalý člověk by si jej neuvařil před spaním. Ve větším množstvím ve vás totiž čaj probudí zcela neznámé superschopnosti – celé hodiny soustředěně pracovat, uvolněně a zapáleně klábosit nebo meditovat jako Dalajláma. Osobně znám uživatele tvrdých stimulantů (kokain, amfetamin…), kteří čaj naprosto respektují a určitě by se nedivili větě: „Promiň, dal jsem si až moc zeleného…“. Může za to chemické složení čaje, na které se brzy podíváme. Zbývá jen naposledy zmínit:

Jako kadeřník nekupuje v Tescu gely na vlasy a kávař tam nechodí na instantní Nescafé, ani čaj se nedá koupit v Tescu. I když to může být nad chápání některých smrtelníků, v supermarketech zatím opravdu nenajdete vše, a na některé zboží potřebujete specializované prodejny. Jinak žádné superschopnosti nebudou.

Co je to čaj

Někdy se čajem nazývá cokoli, co bylo zalito horkou vodou. Mátový čaj, zázvorový čaj, pečený čaj… V tomto články mluvíme pouze o výluhu z lístků keře čajovníku čínského – camellia sinensis či thea sinensis.

Co čaj obsahuje – proč funguje jako lék a nootropikum

Kofein – přírodní stimulant, který v mozku blokuje receptory únavy a dodává tak pocit energie, ve vysokých dávkách přímo nadšení. I když je znám hlavně z kávy, také čaje kofein v menší míře obsahují. Vždy záleží na dávce – extra silný čaj může nakonec obsahovat více kofeinu, než slaboučká káva. Protože tělo kofein zpracovává poměrně dlouho (poločas rozpadu okolo 6 hodin), pomalí metabolizátoři by měli pití pořádného čaje limitovat na ráno a dopoledne.

Nevěřte na žádné teiny, mateiny, guaraniny, ani na redbulleiny, vše je to stejný 1,3,7-trimethylxanthin. Čaj se ale obvykle pije pomaleji, mnohdy na více nálevů, a právě díky tomu může projevovat postupnější efekt, než espresso na jeden lok (osobně proto i u káv preferuji méně husté filtry, které popíjím pomalu).

L-theanin – aminokyselina, která způsobuje uvolněné soustředění a vyrovnává potenciální negativní účinky kofeinu (úzkost, roztřepanost…). Právě díky theaninu mniši milují čaj pro meditaci, právě díky němu téměř nikdo nehlásí z čaje nervozitu. Někteří biohackeři si proto theanin přidávají dokonce i do kávy.

EGCG (epigallokatechnik gallát), ECG, EGC, EC– zázračně zdravé polyfenoly. Zatímco kdysi se naděje vědy upínaly k vitamínům, dnes víme, že za zdravotní účinky zeleniny nebo bylinek většinou mohou hlavně fenoly. EGCG působí epigeneticky – vypíná špatné geny a zapíná ty dobré. Snižuje zánětlivost, pomáhá s rakovinou a kardiovaskulárními onemocněními, zvyšuje inzulinovou sensitivitu (vhodné pro spalování tuku a snížení rizika diabetu) a odbourává beta amyloidní plak (prevence Alzheimera).

Nás biohackery bude zajímat zejména to, že EGCG navyšuje dopamin (motivační molekulu) a acetylcholin (neurotransmiter paměti a síly). Je to totiž AADC inhibitor (zabraňuje dekarboxyláze aromatických l-amino kyselin, která konvertuje l-dopa na dopamin, 5-htp a serotonin nebo l-tryptofan na triptamin). Čaj také inhibuje acetylcholinesterázu, která acetylcholin rozkládá, čímž zvyšuje jeho množství. Pro non-nerdy to jednoduše znamená, že pití čaje dokáže zvyšovat motivaci, paměť a výkon, a to nejen skrze kofein.

Hořké taniny fungují také jako antinutrient – ve velkých dávkách snižují absorpci železa a zinku a dokonce mohou zhoršovat trávení proteinů. Toho se v rozumném množství není třeba bát (asi až na případy právě menstruujících veganek s nedostatkem železa na krevním testu). Minidávky antinutrientů mohou dokonce působit hormeticky – vystavují tělo drobnému stresu, který ho posiluje, stejně jako cvičení, sluneční záření, ledové sprchy nebo sauna.

Theaflavin – polyfenol, který vzniká oxidací černého čaje, a krom klasické pomoci s cholesterolem a rakovinou umí třeba ještě zamezovat replikaci HIV. (Ale ne, že teď přestanete nosit ochranu!)

GABA – kyselina gamma aminomáselná v těle funguje jako uklidňující neurotransmitter. Kdo ho má málo, trpí nespavostí, přehnanou sebekritikou, poruchami příjmu potravy… GABA přijatá orálně neproniká do mozku – proto je její suplementování obvykle neúčinné, stále ale může mít efekty v těle. Čaj se dá speciálně upravit tak, aby obsahoval větší množství GABA (pak ji má v názvu, např. Formosa GABA oolong), a většina biohackerů reportuje lepší výsledky, než ze samotné GABA v prášku.

Chlorofyl – zelené barvivo, které funguje jako antioxidant, zdroj přírodního magnézia, usnadňuje játrům detoxikaci a mohlo by dokonce pomáhat s léčbou rakoviny a tvorbou červených krvinek (jako EPO doping).

Theobromin – tělesný stimulant, který rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak a tím trochu vyrovnává negativní účinky kofeinu. Daleko více jej najdete v čokoládě, která se díky teobrominu vyloženě hodí jako součást pre-workoutu před kulturistickým pumpovacím tréninkem. Na druhou stranu, část kofeinu se v těle vždy rozloží na teobromin i bez čaje nebo čokolády.

Theofylin – tento xantin relaxuje hladké svaly průdušek, čímž usnadňuje dýchání a v čisté formě dokáže seriózně léčit astma. V čaji se nachází jen malé množství + jako u theobrominu, část kofeinu se na theofylin v těle promění samo.

Bílý, žlutý, zelený, polozelený a černý čaj

Jedná se vždy o lístky té samé rostliny, camellie, jen rozdílně zpracované – to pak mění vzhled, chuť, složení i účinky. Podle míry zpracování je lze seřadit takto:

Sladký, jemný bílý čaj se dělá z těch nejmladších, a jen velice lehce zpracovaných lístečků. Dají se za něj utratit pěkné peníze, za to většina neznalců o něm nikdy neslyšela (v Lidlu se prodává jen „zelený s plastem“ a „černý s plastem“).

Známý zelený čaj se jen napaří a vysuší. Nejčerstvější produkt, o jakém většina lidí ví. Právě čerstvost zaručuje vysoké množství EGCG.

Polozelený oolong (čtěte ulung) stojí na pomezí mezi zelenými a černými čaji. Nechává se oxidovat na slunci na 8 až 85%. Může chutnat sladce a ovocně, dřevitě nebo květinově… Pokud jste doteď znali jen černé a zelené čaje, užijete si s ním spoustu objevování a labužnické srandy.

Černý čaj (tradičně nazýván také červeným) je už plně oxidovaný. Někdo věří, že během oxidace ztratil své cenné katechiny, jako je EGCG. Ty se ale jen proměnily v theaflaviny s vlastním pozitivním účinkem. Vaše čajová dieta by proto měla být hlavně pestrá.

Obecně se tvrdí, že černý čaj obsahuje nejvíce kofeinu, záleží ale také na tom, které odrůdy se k výrobě plně oxidovaných čajů používají, a také na tom, že černý čaj se často zalévá vařící vodou, kdežto ten zelený mnohdy vařící vodu ani neuvidí. Chce to experimentovat.

Pchu-er se v teple a vlhku roky fermentuje, čímž v něm vznikají nové, unikátní nutrienty. Bakterie například produkují lovastatin, který se v medicíně používá jako lék na špatný cholesterol. Pchu-er také prospívá trávení, zejména tuků, a jako každý čaj jej doporučuji hlavně po vydatné snídani. Kvalitní archivní pu-erh může být uchovatelem hodnoty a investiční příležitostí srovnatelnou s nákupem nemovitosti, bitcoinu nebo zlatých mincí.

Kombucha – zde se nefermentují čajové lístky, ale uvaří se obyčejný čaj, osladí, nechá zchladnout, a teprve pak se tekutina kvasí pomocí octové matky ve sladkokyselou bublinkovou limonádu. Proces je to velice bezpečný – rozhodně nevěřte komerčním článkům o tom, že máte procvičovat opatrnost a kupovat drahou kombuchu v obchodě. Asi jako kysané zelí, vyrobí domácí kombuchu za pár minut i dítě. Nejhorší, co se může stát? Zapomenete kombuchu na pár dní otevřít a pak na vás vyprskne.

Osobně jsem jednou koupil hotovou kombuchu v obchodě, vypěstoval v ní matku, a každému teď namnoženou houbu na přání rozdávám na kurzech a přednáškách, tak jako kefírová zrna.

To bylo jen velice základní rozdělení. S jedinou rostlinkou se dají dělat desítky šílených věcí. Pěstovat ji zastíněnou, zvyšovat obsažené množství GABA, udit, roky fermentovat třeba i bílý čaj, dochucovat dalšími přísadami, jako je pražená hnědá rýže nebo jasmín… Kukiča se zase dělá ze stonků, nikoli lístků, a nabízí minimum kofeinu (přírodní decaf). Všechno si to nikdy neodšrtnete, a tak věnovat se čajům zprostředkovává doslova nekonečnou zábavu…

Který čaj je nejzdravější?

Každý druh zpracování poskytuje své unikátní benefity. Doporučuji střídat všechny, popřípadě vybrat obě krajní částí spektra – nejméně zpracovaný bílý (zejména jaro a léto) a k tomu ten nejzralejší pu-erh, na který dostanete ruce (podzim, zima). Tak pokryjete většinu účinků.

Jak připravit čaj – biohackerská verze

Množství listů, teplota a doba louhování bude záležet na vašem cíli – co vám chutná a čeho chcete dosáhnout. Obecně se černé čaje nejčastěji rovnou zalévají vařící vodou, ty zelené mezi 60 až 80 stupni Celsia, kdy poté lze dělat další nálevy s vyšší teplotou a delším časem. Sdílím s vámi jeden konkrétní recept, který není pro gurmány, nýbrž má maximalizovat efekt na práci a náladu:

Dvě čajové lžičky zelené japonské senchi nebo lepšího gyokura zakapejte trochou citrónu – kyselé podmínky zvýší podíl vylouhovaných nutrientů. Přidejte malou lžičku přepuštěného másla. Právě Himalájský čaj s jačím máslem se stal inspirací slavné bulletproof kávy, kde má tuk zpomalit nástup kofeinu. Některé živiny jsou navíc rozpustné pouze v tucích. Zalijte 55°C a louhujte asi minutu. Hotový čaj odlijte do jiného hrnečku, a lístky znova zalijte horkou vodou, tentokrát o 70°C. Třetí nálev na 85°C a nakonec poslední, „prasácký nálev“, který by si gurmán asi nedopřával, ale my jdeme po extrakci všech nutrientů: plných 100 stupňů Celsia, a ponechat lístky ve vodě až do zchladnutí! (Pokud lití vařící vody na zelený čaj opravdu trhá vaše labužnické srdce, poslední krok vynechte. No já jdu po maximu nutrientů…)

Nyní jste ze svého drahého čaje dostali maximum – 4 nálevy, které by čaj z pytlíku nikdy nevyplodil. Dobu extrakce si upravte podle chuti – měli byste cítit hlavně sójovou/masitou/rybí umami chuť, nic přehnaně hořkého (pak zkraťte) nebo vodnatě nijakého (prodlužte).

Jak na čajovou opilost?

To si pro změnu sežeňte dobrý oolong, a připravujte metodou kung-fu: HROMADA listů a několikavteřinové nálevy tak dlouho, než ztratí chuť. Vnímejte své tělo a pozorně zkoumejte, jak se chuť každého hrnečku mění. Účinky nejvíce pocítíte, pokud čaj nepijete každý den, a věnujete mu při přípravě a pití svou plnou pozornost (aka rozjíždění theaninu meditací).

Rozumné protokoly konzumace kofeinu

Pomalý metabolizátor: 1 káva denně před posilovnou do 12:00 v tréninkové dny, 1 čaj denně do 12:00 v netréninkové dny.

Rychlý metabolizátor: 1 káva denně po snídani + 1 čaj denně po obědě.

Pokud chodíte spát v 10 a probouzíte se jako hodinky v 6 ráno bez budíku plní energie, dokážete si už uzpůsobit vlastní protokol.

Množství kofeinu se dá razantně snížit pitím kukiči nebo tím, že nejsilnější první nálev věnujete přítelkyni/necháte kvasit do kombuchy. Pak může i pomalý metabolizátor popíjet čaj značně svobodněji.

Kdo by si měl uvařit čaj

Sypaný čaj představuje nootropikum unikátní tím, že funguje skoro každému. Stimulanty jsou prostě sázkou na jistotu, tenhle si s sebou ale nese i mnoho benefitů pro zdraví. Osobně se nebojím posnídat žádné množství tučného masa, sýrů a vajec, pokud vím, že vše zaliju tak silným protizánětlivým, proticholesterolovým, antioxidačním agentem, jako je pravý čaj. (K masu se extra hodí uzený černý.)

Vedlejší účinky čaje? Minimální. Jen pokud jste pomalými metabolizátory kofeinu, nepijte čaj o páté a nechte si jej radši na dopoledne. Rychlí metabolizátoři? Ti obvykle ani neví, že čaj kofein obsahuje, a i kávu si dávají kdykoli, jako prostý dezert. Tyhle skupiny se pak navzájem nechápou… (Sám jsem, jak jste už vytušili, pomalým metabolizátorem, a jsem si 100% jist, že mnohé můj článek překvapí.) Rozbor vlivu zeleného čaje na testosteron jsem napsal na fórum.

Psychiatři předepisují amfetaminy lidem s ADHD, kteří nikdy nezkusili tradiční čaj. Biohackeři shánějí modafinil a PRH-165a115-hchkr-300, aniž by čaj zkusili taktéž. A kolik nadšenců kupuje z herbal shopů kratom, modrý lotus, caleu, caapi… Dobrý čaj by přitom mnohé z nich překonal. Jako bonus by je ochránil před nějakým tím onemocněním, a prodloužil jim život.

Co vy, připadá vám to jako výhodný deal?

Zaujal vás článek?

Pronikněte hlouběji a staňte se mužem, po kterém ženy touží! Náš desetidenní e-mailový program zdarma vám dodá sebevědomí, spousty sexu s krásnými ženami nebo vysněný vztah.

Zanechte komentář:

2 komentáře
David napsal 23.3.2020

Máš nějaké stránky nebo přímo obchod kde sehnat ty správné čajové lístky?

Odpovědět
Princ napsal 23.3.2020

Třeba Dobrá čajovna nebo Tea mountain. Malý čajovník taky pěstuju doma :D

Odpovědět
Odešlete odpověď