Biohacking kávy pro zdraví a silnější účinek – StreetGame.cz
Mocná káva

Biohacking kávy pro zdraví a silnější účinek

V minulém článku jsem nastínil mechanismus účinku kávy, doporučil užívat přírodní produkty raději než samotný kofein (kvůli l-theaninu, theobrominu, MAOI, blokátorům myostatinu, antioxidantům, polyfenolům…) a popsal pozitiva i negativa kávy. Dnes si ukážeme, jak je ohnout ve svůj prospěch!

Pozor, článek je opravdu nabitý! Pokud potřebujete, tady můžete přeskočit na konkrétní sekce:

Přísady do kávy
Řešení nervozity
Vysoký tlak
Návykovost
Načasování
Produktivita
Řídnutí kostí
Přestávání

Jak připravit opravdu zdravou kávu

Kávová zrna příroda nabila mnoha super-nutrienty! Jakmile je namelete, začnou rychle ztrácet účinné látky i chuť. Pokud ji plánujete pít častěji, rozhodně si pořiďte mlýnek na kávu na principu dvou mlýnských kamenů, a namelte ji až těsně před extrakcí. Při nejhorším kupujte už namletou kávu v malých množstvích jen pár dní dopředu. Skladujte v neprůhledných, vzduchotěsných vakuových dózách.

Proto ty nejlepší čaje nekoupíte v Oxalisu: leží tam dlouho v průhledném skle, otevírají se a zavírají, a ztrácí tak chuť i účinek.

Pražená zrna se získávají v kvalitních pražírnách a kavárnách (ne v Tescu). Zvažte také nepraženou, zelenou kávu, která nabídne zase jiný, obvykle ještě bohatší nutriční profil (pražení totiž některé látky degraduje).

Instantní namletý kávový prášek ze supermarketu, který pak zalijete přímo v hrnku vařící vodou, se dá srovnat s čajem z pytlíku – není to káva, není to pravý čaj, pozitivní účinky nečekejte. Rovněž nikdy nepijte kávu z plastových kelímků – teplo vám plasty uvolní do vody.

Hack pro chudé: kupte si tu nejlepší zrnkovou kávu, jakou můžete, a po extrakci namletá semena dojezte, třeba v bílém jogurtu. Dojíst můžete ve formě salátu i použitý kvalitní čaj. Zvlášť pokud jste si dělali zelený a používali tedy při nálevech nízké teploty (55 – 70°C), bude v něm ještě spousta cenných látek.

Příjemný domácí úkol: stravte pár dopolední v nejlepších pražských kavárnách (Mamacoffee, Kavárna co hledá jméno…). Vemte si práci s sebou a získejte cit pro to, jak má chutnat dobrá káva. Snadno pak rozpoznáte, že to, co teče z automatu, je úplně jiná hnědá hmota… ;)

Káva s mlékem? Čím jiným ji obohatit?

Zdravých přírodních přísad, kterými kávu můžete obohatit navíc, vymyslíte nekonečno. Aby ale i nějak chutnaly, a nestrouhali jste si tam brokolici, doporučuji skořici (pomáhá regulovat hladinu glukózy), kokosový tuk, přepuštěné máslo (obojí protáhne účinek) nebo surovou nezpracovanou čokoládu (díky theobrominu vyrovná stažení cév, čímž pomůže prokrvení mozku, svalů i penisu).

Zatímco káva přináší plusy, které vítáme, a mínusy, které dále hackujeme, cukr přináší pouze negativa. Do kávy nepatří a pokud vám jej někde nabídnou, doporučuji se takovému místu vyhnout. Naučte se jíst kyselé věci kyselé a hořké zase hořké. Sladit kávu je asi jako sladit jogurty, gurmeta to prostě nenapadne. Níže ostatně naleznete i postup, jak kávu připravit bez hořkosti.

Mléko spolu s kávou nevytváří magicky nezdravou sloučeninu. Můžete si jej do kávy přilít, pokud jej dobře tolerujete. Ztíží ale stravitelnost, takže se tolik nehodí třeba před tréninkem. Obecně nad kávou jako biohackeři přemýšlejte spíše jako nad filtrem, než jako nad různými mléčnými koktejly.

Síla kávy záleží na množství (okolo 7g zrn pro espresso a až okolo 22g pro některé filtry), teplotě (moka konvička kávu trochu spálí, jinak se často používá okolo 96 stupňů Celsia), hrubosti mletí, délce extrakce (hlavně žádné nekontrolované extrakce na prasáka přímo v hrnku) a tlaku (obří u espressa, menší v aeropressu nebo moka konvičce, žádný zvláštní tlak u ostatních metod).

Existují desítky metod přípravy a žádná se nedá označit za nejlepší. Obvyklá doporučení dobře fungují pro prvotní odpíchnutí, nakonec ale záleží, co vám chutná (s výjimkou totálních excesů, jako je „instantní turek“ nebo přidávání cukru).

Velice versatilní je mít doma aeropress, ve kterém kromě klasické filtrované kávy snadno připravíte i cold brew nebo pomocí dvou filtrů z každé strany a silného tlačení i „téměř espresso“.

Recept na přípravu ledové kávy

Jedním z nejlepších biohackerských příprav je cold brew, tedy dlouhá extrakce (od 8 hodin, klidně po celý den) studenou vodou, díky které se do vody neextrahují plísně, a vy získáte jen chutný, méně hořký nápoj, který vás nebude nutit doslazovat, a ze kterého nepálí žáha. Kávu pak lze během extrakce i rovnou fermentovat přidáním kombuchy, kefírových zrn nebo třeba borůvek.

Namelte tedy svou jednodruhovou, čerstvě praženou zrnkovou kávu na hrubo, nasypte do french pressu nebo aeropressu (můžete klidně i do vázy, ale pak je třeba nějak odfiltrovat z nápoje zrna), zamíchejte, zalijte studenou vodou a nechte okolo 12 hodin louhovat. Přefiltrujte, přidejte led, a přirozeně sladký cold brew bez plísní je tady!

Jak překonat nervozitu z kávy

Zvažte snížení dávky nebo přechod na čaj, který přirozeně obsahuje l-theanin – aminokyselinu uvolněné koncentrace. (Vysoké dávky kofeinu jsou nebezpečné zejména před tréninkem, protože přijdete o zpětnou vazbu a nedokážete poznat, kdy už trénujete příliš.)

Při nervozitě z yerby maté přejděte na jejího bratříčka, wayusu – rovněž obsahuje l-theanin navíc. Dobrým zdrojem wayusy je třeba gaiastore.cz.

Můžete také užít čistý l-theanin okamžitě s kávou. Většina lidí má v oblibě 2x více teaninu, než kofeinu. Odhadem 150 mg k espressu až 400 mg k silnému filtru. (1 gram kávy na 20 gramů l-theaninu.) Samotný l-teanin bez kofeinu je jen uklidňující a zužitkujete ho před spaním.

Pokud býváte nervózní často, ukazuje to na nedostatek magnézia. Zařaďte magnesium bisglycinát orálně každý den před spaním, v případě akutní potřeby (jste nervózní právě teď) klidně i po požití kávy. Magnézium řeší velkou část vedlejších účinků stimulantů, jako je nervozita, třes, ztráta minerálů, a dokáže dokonce skrze NMDA antagonismus zpomalovat rozvoj tolerance. Pro kohokoli ve stresu (včetně umělého stresu způsobeného stimulanty) nutnost.

Magnesium můžete vstřebat i dermálně, a to ve floating tanku nebo ve vaně s esponskou solí. NMDA antagonistou je i zinek, jehož nejlepším zdrojem jsou ústřice.

Vysoký tlak a špatné prokrvení

Pokud jste náchylní k hypoxii, může pro vás být káva vyloženě antinootropická – stažením cév v mozku zhorší vaše přemýšlení. Stejně tak vás v posilovně může připravit o skvělé napumpování.

V takovém případě volte zdroje kofeinu s vysokým obsahem theobrominu, jako je čokoláda. Ten má opačné účinky – cévy roztahuje a tlak snižuje. Čokoládu s kávou můžete i míchat, například 100 gramů kofeinu nahraďte 90g kofeinu + 100g theobrominu (je totiž asi 10x méně účinný).

Prokrvení obecně adresujte silovým tréninkem. Jedním z nejlepších léků na vysoký tlak pro muže pak představují nízké dávky dlouhotrvajícího prášku na erekci Cialis. Vyzkoušet můžete i aminokyselinu citrulin.

Jak snížit návykovost kávy

Návykovost stimulantů spočívá v tom samém, jako stahování seriálů nebo porno: dávají dobré pocity (motivaci, energii) nezaslouženě a na přání. Nic vás nemusí nadchnout, budete nadšení jen tak! Tělo se pak snaží vrátit do normálu snížením citlivosti na dopamin, tvorbou dalších adenosinových (únavových) receptorů…

Abyste se závislostí zůstali v rozumných měřítcích, je důležité si připomínat i ostatní, mnohem přirozenější nabuzovače. Pokud potřebujete nakopnout, zkuste nejdříve ledovou sprchu! Vyjděte na chvíli na slunce (popřípadě k lampě s alespoň 10000 luxy) a na čerstvý vzduch! Nabuďte nervovou soustavu několika výbušnými skoky! Dělejte věci, z kterých jste nadšení! Pohyb, chlad a modré světlo jsou regulérní přírodní stimulanty, které není radno podceňovat!

Uvědomte si také, že ne vždy má být člověk nabuzený. Každý si někdy potřebuje odpočinou. Nevnímejte proto pokaždé únavu jako nepřítele, který se musí potlačovat. Nesahejte po zdrojích kofeinu vždy, když se necítíte. Vezměte místo toho klidně den zlehka!

Kofein dokáže akutně nakopnout, s každodenním užíváním ale rychle ztrácí na účinku a nedokáže tak řešit dlouhodobé potíže s únavou, vzniklé narušeným cirkadiálním rytmem, špatným ovzduším, nevhodnou stravou, nízkou kvalitou spánku nebo nedostatkem sexu a něhy.

Zařazujte pauzy, cyklujte své stimulanty a cyklujte i zdroje kofeinu (káva, čaj, yerba, kolové ořechy a guarana každá obsahují několik různých stimulantů v různých poměrech, rozvoj tolerance se proto zpomalí, když například v tréninkové dny vypijete kávu, v těžké pracovní dny čaj, a další dny nic.)

Když říkám cyklovat stimulanty, nemyslím kofein, modafinil a amfetamin! Využijte stimulujících sil slunce, čerstvého vzduchu nebo ledové vody! V přírodě existuje spousta dalších látek, které jsou mírně stimulující bez návykovosti nebo negativní zpětné vazby:

  • aminokyselina l-tyrosine, ze které si tělo vyrábí motivační neurotransmiter dopamin – užijte nejlépe na lačno, aminokyseliny totiž o transport do mozku soutěží a když si dáte steak plný všech různých aminokyselin, nebudete mít tyrosin tak znatelný akutní účinek
  • pepř, který zároveň zvyšuje účinnost mnohých léků a suplementů
  • zázvor, který je krom stimulace skvělý pro zahřátí a boj s nechutenstvím (v biohackingu prospěšný zejména pokud si pícháte peptidy s nevolností jako vedlejším účinkem)
  • LSD – psychedelikum, které se před zákazem využívalo k léčbě závislostí, krom snížení tolerance je stimulující samo o sobě, a to dokonce i v dávkách, které nezpůsobují žádné halucinace (např. 2 mikrogramy vs. 100 mikrogramů pro trip)
  • adaptogeny jako je ženšen nebo rhodiola

Ano, pokud vás čeká den bez kofeinu, nemusíte trpět na úmorné bolesti hlavy (dostavují se při vysazení u přibližně poloviny populace), nudu a nedostatek energie! Začněte ráno ledovou sprchou a gramem tyrosinu na lačno, místo kávy si užijte teplý zázvorový čaj, vaječinu si dobře opepřete, stravte nějaký čas na slunci… Nemusíte pracovat tak tvrdě, když budete pracovat chytře.

Stimulanty nedávají energii navíc, spíše umožňují rychleji se propálit zásobami. Ujistěte se, že máte dostatek magnezia, tyrosinu (stačí dostatek živočišných bílkovin), cholinu (vejce), EPA a DHA (ryby).

Načasování

Káva na lačno zafunguje nejrychleji a jako většina stimulantů potlačí hlad.

Škoda pít kávu před velkým jídlem, když si jej pak méně vychutnáte a následné trávení vás utlumí. Na jedení extra energii nepotřebujete.

Káva 10 minut po jídle zvýší hladinu žaludečních kyselin (podobně jako HCL suplementy pro lepší trávení) a umožní pozvolnější, delší účinek, podobný silnému čaji.

Různí lidé disponují různou tolerancí a také různou schopností kávu metabolizovat. Někdo si dokáže dát kávu večer před spaním. Někdo ji vypije odpoledne, a ještě na konci dne se mu špatně spí! Vnímejte proto, jak na vás kofein působí, a jestli s ním skončit ve 14, nebo v 17 hodin… Tmavší jižané obvykle metabolizují kofein rychleji a lépe, než seveřané. Poločas rozpadu kofeinu je každopádně celkem dlouhý, takže buďte opatrní.

Káva nijak silně nedehydratuje, obsahuje totiž sama vodu. I tak prospěje ještě sklenka vody na víc, případně volba méně koncentrované kávy (americana sama o sobě obsahuje víc vody, než espresso).

Abyste omezili žloutnutí zubů, ideálně si je umyjte hned po kávě. Energie na to budete mít dost…

Maximalizace produktivity na kávě

Už jste někdy užili stimulant, a pak strávili několik hodin uklízením bytu, nebo ještě hůře zmateným pobíháním kolem? Někteří uživatelé pervitinu jsou schopni vícekrát do týdne přestavovat nábytek v bytě nebo předělávat elektrické obvody… Proto si před užitím jakéhokoli stimulantu nejdříve sepište, čeho byste rádi dosáhli.

(Pokud se smějete, že čaj není stimulant, můžete si ho dát kdykoli a nebudete nic sepisovat, máte buď velice rozvinutou toleranci, nebo jste skvělými metabolizéry kofeinu. Uvědomte si ale, že opravdu existují lidé, kteří si dají čaj o páté a pak do půlnoci neusnou.)

Některé stimulanty jsou „chytřejší“ než jiné – nedají vám jen „tupou“ energii, ale opravdu přimějí přemýšlet o věcech jinak. Phenylpiracetam nebo mikrodávka LSD mohou být pro mentální práci účinnější, než čistý kofein. Vždy se také dá užít další nootropika přímo s kávou.

Jen dejte mozku správné palivo (posnídejte třeba uzeného lososa, vejce a brokolicové klíčky), a káva dostane nový rozměr!

Řídnutí kostí

Kofein může zhoršovat osteoporózu. Zde se hlavně ujistěte, že pravidelně vykonáváte nějakou formu silového tréninku, máte dostatek slunečního světla (steroid D3) a konzumujete dostatek tmavě zelené zeleniny (vitamín K).

Jak s kávou bezbolestně přestat

Pokud se rozhodnete, že vám kofein více škodí, než prospívá, rovněž nemusíte trpět! Stačí dávku snižovat postupně, například o čtvrtinu každý den. Můžete tedy použít méně kávových zrn, nebo přejít na zelený čaj.

Dlouho jste tělo nutili vymačkávat každý zbyteček dopaminu a adrenalinu, dopřejte mu proto dostatek stavebních látek na obnovu! Čistý tyrosin na lačno, nebo aspoň pořádný steak (u mladých veganů je prokázána větší náchylnost k duševním nemocem, o které vědci spekulují, že je způsobena právě nedostatkem aminokyselinových stavebních bloků pro dopamin a serotonin).

Neodpírejte si chutný nápoj, jen přejděte na zázvor, rhodiolu nebo ženšen! Káva sama o sobě není zas až tak chutná, jen mozek si příjemné pocity (dopamin, adrenalin, MAOI) postupně spojí s chutí a začne ji vyhledávat.

Závislost dokáží resetovat některá psychedelika, bohužel ještě asi potrvá několik let, než budou u nás zase legální.

Existuje i zatím ne úplně průkazná evidence, že některé peptidy dokáží krom těla „opravit“ i mozek po užívání neurotoxických stimulantů (amfetaminy), benzodiazepinů nebo asi nejhoršího alkoholu.

Návyk pak má i velkou psychologickou složku – absťák někdy přejde, už když držíte hrnek v ruce. Vždy se proto věnujte i meditaci, řešení traumat, rozvíjení vůle a oporného systému (diverzifikovaných zdrojů štěstí) kolem sebe.

Dvoudenní bolest hlavy můžete snížit i aspirinem (má vlastní pozitivní účinky, kvůli kterým jej někteří lidé dokonce užívají každodenně), pokud na vás funguje, anebo paralenem. Zajímavou možností, jak překonat den bolesti a nudy, je užít jednorázově trávu (ne více dní v kuse).

Pokud den strávíte něčím, při čem tělo samo vylučuje spousty adrenalinu (půjdete oslovovat holky na ulici, na pouť nebo na tobogány), ani si nevšimnete!

Čas na Biohacking!

Zkrátka nepoužívejte kofein jako berličku na nedostatek vůle, zdraví nebo zábavných věcí ve svém životě. Udělejte si zdravou jednodruhovou kávu ze správných přísad, dobře ji načasujte, vypijte se správným mindsetem a zvítězte!

A tady je další pokročilý článek o tom, jak zvyšovat svou energii a produktivitu během dne – tentokrát bez stimulantů, optimalizací cirkadiánního rytmu.

Zaujal vás článek?

Pronikněte hlouběji a staňte se mužem, po kterém ženy touží! Náš desetidenní e-mailový program zdarma vám dodá sebevědomí, spousty sexu s krásnými ženami nebo vysněný vztah.

Zanechte komentář:

3 komentáře
Martin napsal 26.3.2019

Super článek. Biohackerský témata shlédávám velmi užitečnými:)

Odpovědět
hokyjack napsal 29.3.2019

Teda Princi, fakt klobouk dolu. Bezvadny clanek, a jde videt ze kdyz o necem pises tak mas fakt hluboky i siroky prehled. Palec hore (y)

Odpovědět
Princ napsal 29.3.2019

Díky. Musím se v komunitě nějak etablovat jako biohacker :D

Odpovědět
Odešlete odpověď